Heb jij de moed een taboe te doorbreken
Ondernemers zijn sterk, vitaal en succesvol. Ze gaan er voor en draaien meer dan voldoende omzet. Ze zijn sterk in netwerken, zijn klantgericht en zetten graag mooie producten en diensten op de markt. Hierin stoppen ze al hun kennis, ervaring en een vleugje eigenheid. Dit trekt een stroom aan klanten die passen als een jas. Er is op de markt ruimte voor iedereen. Om je bedrijf te promoten en zichtbaar te zijn ga je regelmatig naar een netwerkborrel en praat je enthousiast met andere ondernemers. Je deelt hoe goed het gaat en hoe geweldig het is ondernemer te zijn. Als directeur heb je natuurlijk een goed team onder je staan, met betrokken en ondernemende werknemers. Werknemers met hart voor de zaak, die niet kijken op een uurtje meer of minder werken maar naar huis gaan als het af is. Ook als directeur draai je de uren die nodig zijn. Als het zo uit komt tot middennacht.
De overbelaste directeur
Zo rooskleurig als hierboven beschreven is het leven van de meeste ondernemers niet. De crisis heeft veel van ons gevraagd. Veel bedrijven hebben moeten ploeteren om het hoofd boven water te houden. Nauwelijks tijd om adem te halen. Ontslag en re-organisatie volgt waardoor de druk op jouw schouders als directeur-eigenaar toeneemt. Meer doen met minder mensen. Zelf zet je nog een tandje bij. Je denkt; ik werk even door, straks wordt het weer rustig. Maar straks wordt het niet rustig. De kans dat dit moment niet komt is groot. Met als gevolg dat je geen hersteltijd meer hebt, niet bij kan tanken en niet op kan laden. Als dat even zo is, levert dat geen problemen op. Een mens is flexibel en heeft de mogelijkheid mee te bewegen met wat er van hem wordt gevraagd. Tot de rek eruit is en het elastiek knapt.
In zwaar weer; bespreekbaar of taboe
Is het mogelijk om als ondernemers onder elkaar te bespreken dat het allemaal niet zo rooskleurig is als we elkaar willen doen geloven. Kunnen we ons kwetsbaar opstellen en zeggen dat we het zwaar hebben? Hoe fijn zou het zijn even je hart te luchten zonder het gevoel te krijgen zwak te zijn. Geloof me, in de praktijk doen mensen zich beter voor dan het werkelijk met ze gaat. En deels begrijp ik dat. Zeker als je met ondernemers praat die je niet goed kent. Dan laat je je niet in de kaart kijken. Wel hoop ik dat je als directeur-eigenaar een netwerk om je heen creëert waarbij je je veilig voelt. Waardoor je met de ander in gesprek kan gaan over de last die op je schouders rust, het teveel aan hooi op je vork. Pas als je er over gaat communiceren zal je horen hoeveel collega-ondernemers het zelfde ervaren. Wordt jij de eerste die zijn mond open doet?
Mocht je niet dat netwerk hebben of onafhankelijk met iemand willen sparren, overweeg dan een coach. Een aantal gesprekken is vaak voldoende om weer stevig in het zadel te zitten. De Betere Ondernemer heeft hiervoor het Keep-on-going programma ontwikkeld. Speciaal voor directeur-eigenaren die af en toe behoefte hebben aan een klankbord. Meer info vind je hier.